کلاً از نظر اخوان جهانی جماعت اسلامی که توسط امام ابوالاعلی مودودی راهاندازی شده یک جنبشی است که مورد تایید اخوان است. لذا اخوان به هیچ وجه در کشورهای شبه قاره هند پاکستان بنگلادش هند که جماعت اسلامی فعال است کار تشکیلاتی و تنظیمی انجام نداده است. و افرادی از این کشورها را عضو تشکیلات اخوان ننموده بلکه در دوران جهاد افغانستان موسساتی تربیتی و انجمن های خیریه در پیشاور داشته است و اندیشه امام مودودی از نظر اخوان المسلمین پذیرفته شده است و هیچ اخوانی افکار و اندیشههای ایشان را رد نمی کند و بین دو جنبش تعامل وجود دارد
اخوان المسلمین یا دعوت و اصلاح
اخوان با اینکه میدانسته است که در ایران اهل سنت حضور دارند ولی هیچگاه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت تشکیلاتی نداشتند.ولی افرادی از کردستان ایران در عراق تحصیل و متاثر از اندیشه اخوان شدند و حتی عضویت پیدا کردند ولی فعالیت تشکیلاتی نداشتند تا اینکه ماموستا کاک ناصر سبحانی از اندیشه های اخوان المسلمین متاثر می گردد و با جمعی از دوستان خود حلقه های تربیتی را آغاز می کنند. سپس بعد از زمان جنگ تحمیلی بسیاری از شخصیتهای اخوانی به ایران آمدند به صورت منظم با همکاری افرادی که در عراق تحصیل کرده بودند و آشنایی قبلی داشتند و خود کاک ناصر سبحانی فعالیتهای خودشان را ابتدا در کردستان سپس همه مناطق اهل سنت ایران آغاز کردند. و طبق تحلیل من در سال ۸۱ یک دگردیسی در اخوان ایران به وجود آمد و جماعت اخوان المسلمین به جماعت دعوت و اصلاح تغییر نام و تغییر رویکرد داد. و گاهاً اعلام میکنند که ما هیچگونه وابستگی خارجی نداریم و هیچگونه ارتباطی نداریم و اخوان جهانی را ما نمایندگی نمیکنیم.
رابطه اخوان المسلمین با انقلاب
ابتدای اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و شخصیت امام خمینی به عنوان شخصیتی که جهانی بود خیلی مورد توجه اخوان قرار گرفت. خیلی از شخصیتهای اخوانی تحت تاثیر افکار و رهبری ایشان قرار گرفتند در بسیاری از کشورها نخبگان مثل شهید فتحی شقاقی که به نوعی از اخوان فلسطین بودند درباره امام خمینی کتاب نوشتند. هیئتهایی از اخوان در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به رهبری استاد مصطفی مشهور مرشد عام وقت اخوان المسلمین به ایران تشریف آوردند. و روابط بسیار خوب و حسنه بوده است و نگاه قالب اخوان جهانی نسبت به تشیع و انقلاب اسلامی نگاه مثبتی بوده. خود حماس را ما نمیتوانیم از اخوان جدا بدانیم و همچنین شخصیتهای اخوان جهانی در قالب کنفرانسها اسلامی در ایران حضور داشتند
رابطه اخوان المسلمین و رژیم صهیونیستی
موضعگیری اخوان نسبت به رژیم صهیونیستی مشخص است از ابتدای تشکیل آن در سال ۱۹۴۸ و درگیریهایی که کامل شریف داشت و خود امام حسن البنا مجاهدان را تشویق و در فلسطین حضور یافت حتی یکی از عوامل ترور خود امام حسن البنا موضعگیری ایشان نسبت به فلسطین بود. و اخوان همیشه موضعگیری متضادی با اسرائیل داشته است کما اینکه خود حماس در واقع نمایندگی اخوان در فلسطین است
تاثیر طوفان الاقصی بر تلطیف نگرش به اخوان المسلمین
خیلی از شخصیتهایی که در کشورهای عربی هستند موضعگیریهای جالبی را اتخاذ میکنند مثلاً شخصیتی است به نام شیخ حسن الحسینی که شخصیتی بحرینی است که اتفاقاً بسیار سنی متعصبی است اما خیلی هم ارادت به اهل بیت دارد. یکی از شیوخ سعودی صحبت کرده بود که ای ابو عبید تو برو به فرزندان و زنان اقصی توحید درس بده. بعد این جناب شیخ حسن الحسینی در پاسخ به این شیخ سعودی گفته بود که ای عروسک خیمه شب بازی به خدا آن انگشت سبابه ابوعبیده توحید را از تو بهتر میداند. زنان و کودکان غزه از یتیم و بیوه و معلول و مجروح آیاتی را دارند میخوانند که گویا حس میکنیم برای اولین بار است که این آیات نازل شده است.